Praktische info

Hieronder vind je alle praktische info over de 42km.

Naast een goed bepijld parcours bieden we jou ook een uitgebreid deelnamepakket aan:

    • Startkaart met chip voor tijdsmeting
    • Bevoorrading onderweg en aan de finish
    • Gratis transport van je sporttas naar De Panne
    • Herbruikbare beker
    • Exclusieve herinneringsmedaille
    • St Bernardus Tokyo (+16j)
    • Optioneel busvervoer ’s ochtends van de finish (De Panne) naar de start (Oostende)
    • Sportinez-verzekering tijdens de wedstrijd. Meer info

Vrijdag 20 mei

15u-19u : afhalen startkaart in De Panne (aan de finish dus!)
Adres: De Boare – Koningsplein – 8660 De Panne

Zaterdag 21 mei

6u00 – 10u00 : afhalen startkaarten 42 km in Oostende. Vergeet je E-ticket niet!

7u-10u : vrije start

Adres start : Oostende  (Wellington Renbaan)
Adres finish : De Boare – Koningsplein – 8660 De Panne

De finish in De Panne sluit om 23u30

Afhalen startkaart

Je ontvangt na inschrijving en betaling een bevestigingsmail met daarin een link naar je E-ticket.

Met dit e-ticket kan je op vrijdag 20 mei (tussen 15u en 19u) jouw startkaart afhalen aan de finish in De Panne of op zaterdagochtend 21 mei tussen 6u en 10u00 aan de start in Oostende . Geen e-ticket ontvangen? Check dan zeker de spamfolder van je mailbox.

Afhalen T-shirt

Als je een T-shirt hebt besteld ontvang je samen met je startnummer een T-shirt bonnetje. Hiermee kan je aan de T-shirtstand je shirt ophalen, ofwel vrijdag 20/05 ofwel na je tocht op zaterdag in De Panne.

Let wel: het aanduiden van de gewenste maat bij het inschrijven is louter informatief en geen garantie dat deze maat bij het afhalen van de T-shirt nog beschikbaar is. Hoe vroeger je je T-shirt komt ophalen, hoe meer kans je hebt dat de gewenste maat nog beschikbaar is.

De tijdsmeting gebeurt via een elektronische chip. Deze chip, aan de achterzijde van de startkaart, meet de nettotijd tussen start en finish. Dat betekent dat je tijd pas begint te lopen als je over de startlijn passeert. Op de rustposten ligt ook steeds aan de inkom (of aan de uitgang) een timingmat. Wandel daar zeker over, want dan wordt je aanwezigheid geregistreerd en weet het thuisfront dat je die rustpost gehaald hebt.

Draag je startkaart als je een timingmat over gaat zeker boven je kledij! 

Terug van even weggeweest: het transport van je sporttas van Oostende naar De Panne.

Losse kledingstukken of plastic zakken worden niet aanvaard. Zorg dus dat je een goed sluitende (sport)tas meebrengt om je spullen in te steken.

We voorzien busvervoer ’s morgens van de finish (De Panne) naar de start in Oostende.  Na je wandeltocht is er GEEN busvervoer terug. Als je gebruik wil maken van de bus, dan dien je dit aan te geven bij inschrijving.  De busrit kost 12 €.
Op dinsdag 17 mei krijg je een e-ticket via mail toegestuurd voor je busrit.

Vertrekuur: tussen 6u en 6u30.  Je wordt verwacht tussen 5u50 en 6u20 om de bus te nemen.

Opstapplaats : Koningsplein – 8660 De Panne

We proberen de AG Belgian Coast Walk op een milieubewuste manier te organiseren. Zo zullen bij de bevoorradingsposten GEEN wegwerpbekertjes beschikbaar zijn voor de deelnemers. AG geeft daarom aan elke deelnemer een herbruikbare beker. Die beker krijg je bij het afhalen van je startkaart of polsbandje op je startlocatie.  

Tramhalte “Oostende Renbaan” is  50 m van de startlocatie

Parkeren in Oostende

  • Gratis:
    • Randparking Koninginnelaan (150 plaatsen)-Koninginnelaan 78 – 8400 Oostende
    • Randparking Maria Hendrikapark (300 plaatsen) – Iependreef  – 8400 Oostende

Parkeren in De Panne

  • Gratis:
    • op het Koningsplein (zéér beperkt want dit is de start/finishzone!)
    • in de Keesjesdreef
  • Betalend : 7 € per dag in Groene Zone
    • Dynastielaan
    • Duinkerkelaan
    • Nieuwpoortlaan & enkele zijstraten
  • Parkeerzones | De Panne

42 km stappen is niet niks.  We raden je aan om goed voorbereid aan de start te staan, zodat je ten volle kan genieten van deze unieke tocht. Niemand beter dan Wandelsport Vlaanderen vzw om je hierbij te helpen.

Het trainingsschema loopt over verschillende maanden en dan lijkt het einddoel nog heel veraf. Daarom is het belangrijk om tijdens de voorbereiding naar kleinere, haalbare tussendoelen te werken. Deze liggen gemiddeld om de 4 à 5 weken. Dit helpt om gemotiveerd te blijven want elk tussendoel is al een kleine overwinning!

Na elk tussendoel volgt een week van rust en dan stap je heel wat minder kilometers. Rust is noodzakelijk om nadien terug verder te kunnen opbouwen.

Download HIER het trainingsschema voor 42 km.

De organisator raadt iedereen aan om geen zware inspanningen te leveren waarop men fysiek niet goed voorbereid is. Maak verstandige keuzes aangaande de afstand die je wil afleggen en/of het tempo dat je je lichaam wil opleggen. Wie prestatiegericht en aan hoge intensiteit wil sporten, laat zich best jaarlijks controleren door een (sport-)arts.

Het voorleggen van medische attesten is niet verplicht. Het is aan de sporter zelf om te beslissen hoe hij omgaat met de informatie die hij meekrijgt tijdens een medische controle. De organisator draagt dienaangaande geen verantwoordelijkheid.

Meer informatie over gezondheid & sporten vind je hier.